Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Middag för två

Av Martina Karlsson - 10 augusti 2011 13:45


Marinerad lax med pasta

Middag för två


Du behöver:

Glutenfripasta


Lax,

Olja, Soja, kryddor,

vitlök


Börja med att göra marinaden. 

Ta en skål eller en fryspåse

Häll i olja, 1-2 tsk soja,

valfria kryddor (ex paprika, vitlök, chili), peppar & (fling)salt


Lägg i laxen och blanda runt och låt stå. 

Gör i ordning salladen om du vill ha det. 

Sätt på pastvattnet och stekpannan

Oftast ta glutenfripasta lite längre tid än pasta med

vete i. Men det gör det lättare att hålla koll på laxen. För, när du har lagt i pastan och har en varm panna, så tar det lika lång tid för båda att blir klara. När pastan är färdig är nästa laxen det med.

När du steker laxen, tänk på att inte ha för hög värme. Då för du lax som är lite halvt bränd utanpå och inte riktigt klar innuti. 

Vill du ha en gd sås till så har jag ett förslag.


Vitvinssås

Lök (gärna scharlotten)

spenat

lite glutenfritt mjöl

vatten

0,5 dl vittvin

1dl vatten

laktosfri grädde

(fiskbuljong)


Fräs löken tills den börjar bli glansig och mjuk. Häll i mjöl och spenat, rör om snabbt. ner med vinet och rör om igen. I med grädde, vatten och ev fiskbuljong. Glöm inte att krydda med salt & peppar. Du ka också ha i citronpeppar, fiskkrydda eller nått annat du vill exprimentera med. Problemet är oftast inte att man kryddar för mycket utan för lite. 

Koka upp och stäng av plattan, såsen är klar när den har börjat tjockna. Gör den inte det har u haft i för lite mjöl. Då kan du ta lite vatten i ett glas, inte för mycket för då blir det svårare att få bort mjölklumparna,  ha i mjöl. Häll i och ge såsen ett ett försök.


 


Sen är det bara att servera. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina Karlsson - 11 mars 2014 16:45


                    Min nya super krydda- Rosmarin och Vitlök   Skulle laga pumpa och i recepter stod det att jag skulle ha rosmarin, vitlök och timjan. Timjan hade jag sedan jag fick från mamma trädgård, vitlök hade jag ...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 17:00


  Du behöver:    25 gr jäst 2½ dl ljummet vatten 2 msk olja 1 msk fiberhusk 1 dl desella 1% 1 tsk salt ca 7 dl (ex sempers fin mix, 420gr)   2-3 ägg   Fyllningar- Se längre ner i reeptet   Så här gör du:   Smula jästen, tillsätt va...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 16:55

   Lyxrisotto m buffelmozzarella, spenat och pesto.   Du behöver: 1 Lök Olivolja Avoriris                                         2dl vitt vin (J.P Chenet rekomenderas) ca 7-9dl Ekologisk grönsaksbuljong 150-200g spenat 1 pkt bu...

Av Martina Karlsson - 23 februari 2014 23:43

Sidan har varit inaktiv en längre tid. Dock har jag massa bilder på mat och bak som ska upp.      Snart kommer jag ta mig i kragen och lägga upp.    Håll utkik! ...

Av Martina Karlsson - 15 februari 2014 18:00


    Dagen efter alla hjärtanes dag var var det min tur att ge mig för köpa det stackar oälskade äpplet     Glad alla hjärtans till mig! ...

Ovido - Quiz & Flashcards