Direktlänk till inlägg 15 augusti 2011

Lantlig miljö och mat =D

Av Martina Karlsson - 15 augusti 2011 17:20

Göteborg



Har spenderat en vecka i min hemstad, Göteborg! 




  Det var sannerligen en spännande upplevelse i mat väg. Inga kryddor, gasspis och inget matfett :S Hur gick det då...?


Frukosten bestod i sin enkelhet av 

risifrutti, låglaktos samt laktosfri

yoghurt (äpple- & kanelsmak) med risenta musli.



Grillen, en underbar grej. Här står mästerkocken själv. Gillar majs, grillspett med champinjoner, zuccini och fläskarré som jag delade, marinerade och satte på spett. Gillade en del av majsen utan blasten och den del med blast på. Det är lite av den smaksak vad man föredrar själv. Med blasten behåller majsen lite av den söta smaken och utan blir det lite mer rök/bbq-smak. Prova och se vad du föredrar. 


Ingen speciellt men jäkligt gott. 

PS. Glöm inte att lägga pinnarna i blöt ett tag, de har en förmåga att bli brända och gå av för att de är torra. 


Middag nummer 2 

Absolut svensk sommar bestod av:

Grillad fläskfilé med, dillkokt färskpotatis och kantarellsås.

 


Färdig marinerad fläskfile och coop köpta färskpotatisar. Pappa har fixat egen svampodling så strax utanför dörren plockade vi färska kantareller.


Fixa grillen och lägg på köttet. Koka upp potatisen med dill. När köttet börjar bli klart kan du sätta igång såsen. Fräs kantarellerna, detta gör du gör att inte kantarellerna ska bli "vattniga". Vi hade endast vitlökssmör men det funkar lika bra med vanligt smör. Det ska vara smör, inte olivolja eller annan olja. Ner med matlagningsgrädde och lite maizena, krydda. Vi hade turen att köpa salt och hitta lite svart peppar. Koka upp och stänga av plattan. 

Häll av potatisen, ta bort köttet från grillen och servera med såsen till, ev vitlökssmör till köttet om du vill. 





   




Njut av den svenska sommaren och vad den har att erbjuda

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina Karlsson - 11 mars 2014 16:45


                    Min nya super krydda- Rosmarin och Vitlök   Skulle laga pumpa och i recepter stod det att jag skulle ha rosmarin, vitlök och timjan. Timjan hade jag sedan jag fick från mamma trädgård, vitlök hade jag ...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 17:00


  Du behöver:    25 gr jäst 2½ dl ljummet vatten 2 msk olja 1 msk fiberhusk 1 dl desella 1% 1 tsk salt ca 7 dl (ex sempers fin mix, 420gr)   2-3 ägg   Fyllningar- Se längre ner i reeptet   Så här gör du:   Smula jästen, tillsätt va...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 16:55

   Lyxrisotto m buffelmozzarella, spenat och pesto.   Du behöver: 1 Lök Olivolja Avoriris                                         2dl vitt vin (J.P Chenet rekomenderas) ca 7-9dl Ekologisk grönsaksbuljong 150-200g spenat 1 pkt bu...

Av Martina Karlsson - 23 februari 2014 23:43

Sidan har varit inaktiv en längre tid. Dock har jag massa bilder på mat och bak som ska upp.      Snart kommer jag ta mig i kragen och lägga upp.    Håll utkik! ...

Av Martina Karlsson - 15 februari 2014 18:00


    Dagen efter alla hjärtanes dag var var det min tur att ge mig för köpa det stackar oälskade äpplet     Glad alla hjärtans till mig! ...

Ovido - Quiz & Flashcards