Direktlänk till inlägg 12 augusti 2011

Spansk potatisomelett

Av Martina Karlsson - 12 augusti 2011 14:45




  Tortilla española      

Detta är en av mina favoriträtter. Dock kan jag inte göra den lika god som 

min kulturella vän Daniel men jag försöker ändå..   


 För att försöka göra en bra omelett behöver du:

(3-4 pers)  

4 stora potatisar,råa

1 stor gul lök 

4 – 5 ägg

2 dl olivolja

salt och peppar


Fin hacka potatisen, som om du skulle göra potatisgratäng

Grovhacka löken

VIspa äggen i en stor skål tillsammans med salt och peppar, snåla inte på kryddorna. 

Häll i lite mindre än 1,5 dl av olivoljan i en stekpanna av teflon.

Koka potatisen och löken i oljan, medelvärme på plattan, det får inte ta färg!


När löken och potatisen är mjuka, sila dem i ett durkslag. Häll potatisen i skålen med äggen. Rör om.


Sätt på plattan igen tillsammans med en del oljan som finns kvar. När oljan är varm kan du hälla i smeten. Omeletten kommet vara någon centimaer hög. Låt den stekas några minuter, skaka lite i pannan,då och då,så att den inte fastnar. 


 

Nu till det trixiga...

När undersidan börjar få färg är det dax att vända omeletten. Eftersom omeletten inte är helt genom stekt kan det hända att den spricker och blir till något likande en sörja. Så, lättaste sättet är att sätta ett fat över pannan och vända hela kalaset uppåner. Lägg yttligare ett fat över det först fatet, vänd. Sen vänd tillbaka omeletten i panna med resterande olja.

Vet att det låter en aningen omständigt men det är värt det. Du

vill inte ha en söndrig omelett, trust me!


Sen är det bara att låta den bli klar. Det vet du när kanterna är fasta och har en fin färg. Den ska inte stekas för länge, då blir den torr och tråkig.

Servera med en fräsch sallad, helst med tomater och balsamico i. 


Jag lovar att tillvägagångssättet är värt det, njut av en underbar spansk

kulturrätt!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina Karlsson - 11 mars 2014 16:45


                    Min nya super krydda- Rosmarin och Vitlök   Skulle laga pumpa och i recepter stod det att jag skulle ha rosmarin, vitlök och timjan. Timjan hade jag sedan jag fick från mamma trädgård, vitlök hade jag ...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 17:00


  Du behöver:    25 gr jäst 2½ dl ljummet vatten 2 msk olja 1 msk fiberhusk 1 dl desella 1% 1 tsk salt ca 7 dl (ex sempers fin mix, 420gr)   2-3 ägg   Fyllningar- Se längre ner i reeptet   Så här gör du:   Smula jästen, tillsätt va...

Av Martina Karlsson - 5 mars 2014 16:55

   Lyxrisotto m buffelmozzarella, spenat och pesto.   Du behöver: 1 Lök Olivolja Avoriris                                         2dl vitt vin (J.P Chenet rekomenderas) ca 7-9dl Ekologisk grönsaksbuljong 150-200g spenat 1 pkt bu...

Av Martina Karlsson - 23 februari 2014 23:43

Sidan har varit inaktiv en längre tid. Dock har jag massa bilder på mat och bak som ska upp.      Snart kommer jag ta mig i kragen och lägga upp.    Håll utkik! ...

Av Martina Karlsson - 15 februari 2014 18:00


    Dagen efter alla hjärtanes dag var var det min tur att ge mig för köpa det stackar oälskade äpplet     Glad alla hjärtans till mig! ...

Ovido - Quiz & Flashcards