Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 01:45



  Grönsakerna började se lite tråkigt ut så i dag blev det sopplunch. Grönsakssoppa med kyckling.


Mitt Recept: 2 Pers

Grönsaker

Kycklingfond

Färdig tillaga kycklingfilé

Burkmajs

Ägg


Koka upp lite mer än en liter vatten, ha i kycklingfond ca 2-3 msk. 

Hacka lök, potatis, Rotsellei, kålrot, broccolisjälk och purjulök. Låt dem koka i vattnet.

Skär kycklingen i mindret bitar, typ strimlor. 

När grönsakerna har ca 4 min kvar, häll i majsen och kycklingen. 

Knäck 1-2 ägg i en skål och vispa. Strax innan soppan är kvar, häll i äggen och rör runt. 


Servera


    






Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 01:45


FRUKOST


Dagens frukost består av glutenfri Musli med mandelmjölk

     

   Bra med fiber, dock är mjölken lite för söt för min egen personlig smak.


En bra dag börjar med en bra frukost!

Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 00:59



Är du lite busy som jag är ibland och känner för hemmalgad mat är det bra med storkok. 

Idag har det varit storkok hemma hos mig.

KROPPKAKOR 

   och

SPENATPAJ


Kroppkakor

Kroppkakor är något som folk inte tänker på i första taget när det tänker på matlagning. Det är inte alls svårt, inte allt dyrt och det kräver inte alls så mycket tid. 


500g potatis

2.5mjöl vetemjöl eller glutenfritt

1-2 ägg


Fyllning:   

Gullök

Champinjoner


Oftast har jag en ett lager champinjoner hemma. Tänk på  att ha dem i en papperspåse (svamppåse), annars blir det snabbt äckliga/svettiga/dåliga. Fanns inga i affären idag, det fick bli en godispåse


el


Gullök

Rimmat fläsk (hackat i småbitar)



Skala Potatisen ( kroppkakan faller lättare i sär när  

skalet med med) När de är klara mosa potatisen

med engassel eller mosstav. Låt potatisen svalna.                    




 Under tiden potstisen svlanar kan du steka   

fyllningen. Hacka i små bitar (annars blir det svårt

att fylla kroppkakan när det är dags) och stek sedan. Steker du fläsket är det många som föredrar att den är lite knpig, spara inte för mycket på matfettet.


När potatisen har svalnat en aningen knäck i ett ägg

och ha i mjölet, rör om. Degen som blir ska inte vara

för klibbig och inte för torr. Om degen är kletig kan

det vara ett tecken på att potstisen var för varm innan

du började, annars ha i mer mjöl. Är den för torr, knäck i de andra ägget. 


När degen är klar och fyllningen är stek är det dag att forma kakorna.Sätt på en kastrull med vatten och lite salt, stor nog för att täck

kroppkakorna och ha god marginal med vatten när

kroppkakorna ligger på botten.  

 Ta en bit från degen, hur mycket avgör du själv, rulla

degentill en boll och tyrck sedan tummen så att det blir

hål. I hålet lägger du sedan fyllningen och täcker igen. 


  En bra grej är att rulla klart alla kakorna innan de ska ner i vattnet. När du har rullat klart dem är det bara att lägga i några av bollarnai vattnet, inte för många i taget, och låt dem

koka. När kroppkakorna flyter upp till ytan är de klara.

  Det tar 4-7 minuter beroende på storlek.


Severa sedan med lite fetare mjöl eller grädd, lingonsylt och smör. 

  Har du fyllning över är det gott att ha det på sidan. 


  

Vegitariska Kroppkakor




PAJ

Idag var jag (O)smart nog och gick efter ett recept som jag hade på väggen hemma. Gör inte samma misstag som jag gjorde, använd INTE det! Här är ett tidigare recept på precis samma paj.


Pajdeg:     

3dl Vetemjöl

100g margarin/smör

3 msk vatten

 1 krm salt   


-Dela smöret i mindre delar. När degen är som en massa smulor, då är det dags att trycka ut den, tryck ut i en rund form, 26-30 cm.  


Om du vill kan du förgrädda den på 200° i 10 min. 


Fyllning:

3 dl mjölk

3 ägg

salt & peppar

Mina egna personliga kryddor som jag har använt är Cayennepeppar, Chilipeppar. (Därav att min paj är delvis lite röd)


Spenatpaj m vitlök:

 Tina frystspenat, häll av vattnet*, och fyll botten med spenat.   Hacka 3 vitlöksklyftor i småbitar. Lägg i vitlöken i fyllningen och häll sedan över fyllningen över spenaten.

    In i ugnen på 200°-225°i 25 minute



* Tips när spenaten har tinat med fort ärlite

frys, vilket jag personlig  tycker är bättre. Är att använda sig av en stekspade eller liknande.

Tryck med stekspaden på spenaten, få pressat

vattnet ut och det blir lättare att hälla av.









Nu har jag paj och kroppkakor i frysen

och någon dag framöver =D





Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 00:51

En klassiker som jag ALLTID ser till att ha hemma är nudlar. För mig är det något av det godaste. Det går att äta som de är, bland med grösaker som en wook eller ha i annan maträtt. Passar till allt.


För er som kan äta mjöl finn det ett väldigt stort utbud men för mig som inte kan det blir det risnudlar, vilket jag tycker är godast. Jag har inte sett detta säljas i vanlig mataffärer men tur som jag har har bor jag i stockholm, utbudets stad. De som jag köper finns i en kinaaffär vi skanstull, 3 för 10:-. Billig och gott!


  

Glöm inte de obligatoriska pinnarna!

Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 00:39



På besök hos Lina hade hon lagat den klassiska köttfärgsåsen


Här är Köttfärssås á la Lina style


Köttfärs

Lök

Vitlök

Majs

Champinjoner

Krossade tomater 

Grädde


Ett bra tips när ni lagar mat för att det ska flyta smidigt. Det handlar inte om att det ska gå fort, mer att det ska vara bekvämt så att det smider på och inte till exempelvis bränner vid sig. Tipset i det här fallet är att:


Ta fram ingredienserna som ska användas

Öpnna gräddförpackningen och de krossade tomaterna

Öppna majsburken och häll av spadet 

Hacka löken och Champinjonerna

Skala vitlöken


När du har gjort det så flyter det på ganska bra.

 Då är det bara att börja fräsa löken

Häll på köttfärsen och champinjonerna

När mesta dels av köttfärsen börjar bli klar (brun) häll i majsen

1-2 minuter senare häll över krossade tomater och så mycket grädde som du vill ha. När det börjar puttra, låt det göra det 3 minuter och sen är det klart.


Servera med ris, potatis eller pasta.


Gör gärna en stor sats så har du över till en ellerflera matlåder.


  












 Eftersom det var lördag är det aldrig fel med efterrätt


Vi åt Glass med varma hallon



Värm upp frysa hallon i kastrull eller Micron. En smaksak om du du inte är över förtjust när det är lite surt från hallonen är att hälla i lite socker.

Lägg upp glassen i en skål och häll över den nu varma hallonsåsen.



      

GUDOMLIGT GOTT!

Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 00:21



Några ingridsener som jag alltid har hemma och i kylskåpet är:


Gullök

Vitlök

Diverse Grönskaer (speciellt squash och Champinjoner)

Ägg

Smör

Balsamico Dressing (tjockare varianten)   


Oftas har jag endel inredisener vilket gör att det finns alltid något att laga när det kurrar till i magen. 



  Fick fin besök från min käre kompis Gustaf. Salladen började se lite vissen ut så när vi var på väg hem till mig köpte vi med oss fördiggrillad kyckling och gjorde KYCKLINGSALLAD

Kycklingsallad


Vilka grösakerdu vill och grillad kyckling


Jag hade:


Minitomater i olika färger

Huvudsallad

Majs (ett måste)

Gurka


PASTA

KYCKLING


Hacka grönsakerna, koka pastan och plocka bort köttet från den färgiköpta kycklingen. 

  Bland och toppa med dressing!

     KLART!


  

Av Martina Karlsson - 10 mars 2011 00:15

Tjo!


Nu är jag tillbaka!

  HAr haft teknikpause vilket innebär att jag har i största möjliga mån försökt hålla mig ifrån teknik. I detta fallet har jag försökt hålla mig ifrån dator och mobil.


  Men Men, nu e jag tillbaka!


Ovido - Quiz & Flashcards