Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Martina Karlsson - 11 mars 2011 17:15




Fisk i ugn



Idag blev det fisk, hittade en lite firre i affären och tänke att jag skulle vara kreativ och ge mig på att laga det idag. Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om vad det var för fisk, lite var den alla fall, å god :P


Recept:


1 liten firre från affären

en klick smör

Timjan, gärna färsk, går lite bra med torkad

smör

Peppar och salt

samt vitlök   



(Beskrivningen låter lite sisådär,  jag har svårt att beskriva det bättre)

Skär bort huvudet strax bakom gälarna. Skär längs "magen" ner till bakfenan. 

(Jag hade tur att fisken redan var rensad) Bena ut fisken, inte så svårt som det verkar. Jag tyckte det verkade knepigt. Det jag gjorde var att få loss benen från ryggraden för att sedan dra ut benen för hand. När småbenen var ute tog jag ut ut ryggraden, eller vad det kallas. Hade ingen färsk timjan   

så det fick bli kryddtimjan med salt och ny malen peppar.

Toppade med en klick smör och 3 vitlöksklyftor.

Wrapa in den tätt i folie.


In i ugnen på 125 grader i 25minuter och sen är det klart. Har du en ungstemperameter så är fisken klar vid ca 63 gader.


Servera med lite timjanskryddat smältsmör och nykokt potatis.

     



MUMS! 

Av Martina Karlsson - 11 mars 2011 14:30




 Glutenfri lunchfika


Budapestrulle


 Var och fikade med Gustav idag. Ibland är det så himla tråkigt, för det finns nästan inget annat att välja på än maränger, biskvier eller kokosrulle.

  Ingen mot dem med som allt annat så är det svårt att variera sig när en glutenintolerant person ska äta eller fika. Det var kul att bryta mönstret. Här är mitt recept på budapestbakelse (dagens fikabröd och bilden nedan) när jag gör den.


Recept:

1,5 dl hasselnötter

5st äggvitor endast vitor

3dl socker

2msk kakao

2msk maizena

Mandelflarn


2dl grädde

1 burk mandariner



Hacka nötterna i minimala bitar


Vispa äggen. Se till att undvika att knäck äggen direkt i bakburken. Om en äggula går sönder, och hamnar bland äggvitorna, är det näsan omöjligt att få fluffet som vi senare vill åstakomma.  Knäck helldre ett ägg i tag i ett glas och hällöver eftersom. 


Vispa äggvitorna till ett vittskum. Rör sedan ner sockret försiktigt. vänd sedan försiktigt ner nötterna, kakao och maizena. 


Häll ut smeten på en plåt med bakpapper och strö över mandelflarn eller hackade nötter. In i Ugnen på 175grader i ca 20-25 minuter.


Töm burken mandarinerna på mandarinspadet

Vispa grädden


När kakan är klar låt den svalna ordentligt, annar smälter grädden när den ska på.

 När kakan har svalnat, bred ut gräddern i ett lagomt lager, för dig som måste veta så ska det vara ca 0,5cm tjock gräddtäcke. lägg på mandariner och rulla ihop den, ta hjälp med bakplåtspappret.

               Dela och bjud en kompis eller farfar :)



Av Martina Karlsson - 11 mars 2011 11:30



SKa iväg och fika med en kompis och vill inte smälla i mig en jättelunch innan. Då är det bra att ha ha något snabbt och lätt att äta. 


Hittade det här när jag var på Malta, har försökt hitta det här hemma också med det finns inte. Tänkte att jag skulle hitta det i en asiatisk affär eftersom det är samma märke som de nudlarna som jag brukar äta, men icke.


Tillagning:

Koka upp vatten

Öppna påsen och häll i, tillslut.

Vänta 8 minuter, KLART!


    

Gott och Mättande

Av Martina Karlsson - 11 mars 2011 02:02



Kvällsfika


Sitter här vid min dator och ätit lite kvällsfika

Ingefärs- och Citronvatten och en skorpa.


Koka upp vatten, En skiva Citron, ingefär, en bit lika stor som lillfingernagel ungifär. Låt det dra och ta bor citronen och ingefäran. Ta 1,5 tesked honung. klart att dricka.


  



Ovido - Quiz & Flashcards