Alla inlägg den 15 mars 2011

Av Martina Karlsson - 15 mars 2011 13:48



Lunch


Polentapanerad schintzel

   m Potatis och smält smör


  



Käck ett ägg, vispat med en gaffel. Häll polenta i en skål, salta och peppra.

Doppa schnitzeln först i polentan, sen i ägget och en gång till i polentan.

Steck på medelvärme.


Servera med tillbehör!

Av Martina Karlsson - 15 mars 2011 12:19



Poloenta MiniPizzor



Här är receptet från polenta pizzorna

  

Grunddeg till polentaplättar:


5dl vatten, saltat

1dl polenta


  


Koka upp saltat vatten. Sänk värmen när vattnet kokar och häll. Koka på svag värme i ca 5 minuter. Rör om HELA TIDEN, polenta är bäst på att bränna vid i botten om du inte rör. 

Häll ut polentan i en form och låt svalna i kylskåp i ca 10 minuter. 



Dela upp i 2x2cm stor bitar. Rulla, platta till och stek på medelhög värme

i 7-8 minuter.

(Det är här jag började tvivla, det är rätt kletigt och ibland kan de falla isär. Ha tålamod!)


Nu har du gjort polentaplättar. Dessa är goda som tillbehör till maträtter, som snacks eller som i detta fallet minipizzor. 











       Ta ett sparsamt täcke med tomatpesto,   

baconbitar och någon grönsak.

In i ugnen på 200grader i ca 8 minuter. 









  Klart, servera färna med tex rucculasallad.



           


Tips! Jag ville prova plättarna efter stekning. Saltade och smakade av, gudomligt gott!   

Av Martina Karlsson - 15 mars 2011 10:30






Blev lite inne på polenta från gårdagens matlagning,

gjorde polentagröt till frukost.




Polentagröt 1 port


½dl polenta

3-4dl mjölk eller vatten

Socker

Frukt/sylt


Värm upp vätskan i en kastrull, När det börjar ryka, häll i polentan och

ev sötma (tex socker)


Låt koka tills det tjocknar. 


Servera med mjölk, torkad/färsk frukt, sylt eller annat som du tycker är gott.


  

Av Martina Karlsson - 15 mars 2011 03:17





Gratis Second Handprylar  


För en tid sedan var jag nere i källarna där jag bor. Även fast det är föbjudet så stället folk ner saker, där som de vill slänga, eftersom de flytta och är LATA!


Men ibland är det lite som att gå på second hand när jag går förbi där nere. För den där tid sedan var jag alla fall nere, hittade en jättesnygg svart och mysig matta och en kryddhylla. Eftersom jag har ett kök på typ 1kvm så är all plats viktigt. Nu har den stått där ett tag och idag satte jag upp den! Synd att alla kryddor inte får plats...


Se så fint den passar =D


  

Ovido - Quiz & Flashcards